Din andning - Början till bättre hälsa🧘🧘

Att förbättra sin hälsa och därmed sitt välmående kan allt för ofta upplevas som mödosamt, svårt och komplext. Andning, det som allt dock startar med är enkelt och något som du redan gör ca 25,000 gånger per dag. Att andas är själva motorn för din energiförsörjning och det mesta av ohälsan som finns idag är sprungen ur energibrist.  

 

Vi behöver alla en effektiv energiförsörjning då energi används till allt från att tänka en tanke till att röra en muskel. Det finns en del forskning som visar på att vår energiproduktion utan syre är så låg som under 10%, men med syre så kan 100% av den tillgängliga energin utvinnas. 

 

Att en effektiv och kontrollerad andning är centralt för din energinivå är nästintill en självklarhet, men det finns även andra tydliga fördelar.

Ökad fettförbränning 

Utan syre förbränner vi inte lika mycket fett som med syre, vilket leder till att fett lagras och vi istället använder socker som vår primära energikälla. Det leder i sin tur till dubbla konsekvenser, dvs vi bränner inte fett och får samtidigt ett ökat sockersug. 

 

Bättre sömn

Hjärnan är en del av kroppen som behöver mängder av syre och utan rätt mängd kan det enkelt leda till “hjärnstress”. För att sova gott är det nödvändigt att sänka hjärnans frekvens från beta till alpha, dvs ett lugnt och stillsamt tillstånd. Detta tillstånd kan enkelt uppnås med kontrollerad andning och du behöver inte vara världsbäst på meditation. 

 

Mindre smärta

Det finns tydliga samband mellan smärtlindring och andning och den mest uppenbara kanske är vid förlossning. Oftast när vi upplever smärta så spänner vi våra kroppar och håller andan. Detta gör vi för att kroppen skall vara alert vid en eventuell fara, men det hjälper inte för smärtlindring. Kontrollerad andning kan även hjälpa vid stelhet, fibromyalgi och huvudvärk. 

 

Andningstekniker

Det finns mängder med andningsövningar och tekniker som man kan lära sig och ni som yogar har säkerligen provat på ett par olika tekniker. Min erfarenhet säger att det inledningsvis inte spelar något roll vilken teknik du använder, det viktigaste är att bli medveten om sin andning och sedan hitta en teknik som gör att du kan kontrollera och styra din andning. Det absolut viktigaste vad gäller andning, oavsett teknik, är att alltid andas genom näsan, aldrig munnen.  

 

Jag börjar alltid min morgon med vad som kallas “box breathing” som kanske är den allra enklaste form av andningsteknik. Den tekniken hjälper mig att bli medveten om min andning direkt på morgonen, samt bekväm med andningspaus. Box breathing innebär att man andas in under 4-5 sekunder, håller andan lika länge, andas ut i samma tempo och sedan väntar 4-5 sekunder innan man andas in igen. Jag brukar upprepa detta i ca 10 minuter.

Senare på dagen använder jag Wim Hof´s andningsteknik som jag personligen anser vara en av de bättre då han erbjuder enkla övningar som samtidigt är extremt effektiva. Jag tillbringar ca 10 minuter på dessa övningar under resten av dagen. 

 

Om du är intresserad av att lära dig mer om andningstekniker får du gärna ta kontakt med oss. 

 

Vi på Seniorträning önskar en härlig vecka och Keep breathing!!!

Läs också om detta:

Öka din styrka

Första listobjektet. Klicka här för att lägga till ditt eget innehåll här eller anslut till data från dina samlingar.

Få en bra start

Första listobjektet. Klicka här för att lägga till ditt eget innehåll här eller anslut till data från dina samlingar.

Den nyttiga maten

Första listobjektet. Klicka här för att lägga till ditt eget innehåll här eller anslut till data från dina samlingar.