BRÄNN FETT

MED BOXNINGSTRÄNING

På med handskarna för nu ska boxningssäcken få sig en match. Vill du öka din uthållighet och bli starkare så är enkel boxningsträning att rekommendera. 

Den typ av boxningsträning som vi i en inledande fas fokuserar på är slagkombinationer. Helst på en boxningssäck om du har tillgång till det. Om du tränar hemma och saknar säck så går det bra att "skuggboxa". Med andra ord att du slår dina slag i luften. Vi rekommenderar att du lindar handlederna och använder ett par bra boxhandskar som är anpassade för säckträning. I instruktionsvideon här nedan använder Sanna handskar av märket Fighter som kostar 445:-. 

Vad är det som gör boxningsträning så effektivt? Jo, dels så rör du hela kroppen samtidigt eftersom du både slår slag och flyttar dig bakåt, framåt och i sidled. I det program som vi på Seniorträning tipsar om så får du dessutom en gedigen intervallträning, då du kör slagserier i som mest tre minuter följt av en minuts vila. Detta upprepar du minst tre gånger.  

ROND 1

I första ronden ska du lära dig slagkombinationen som Sanna gör här till vänster. Hon slår två korta jabbar (vänsterslag ifall du är högerhänt, annars tvärt om) följt av ett hårdare högerslag.

Tänk dig att boxningssäcken är din motståndare som även försöker träffa dig med slag. På så sätt blir det mer naturligt för dig att flytta dig i olika riktningar efter att du har fått iväg en slagkombination. 

Är du i bra form så kör du att varje rond är tre minuter.

Är du i medelbra form så är en rond två minuter.

Är du nybörjare så räcker det med en minut.

ROND 2

I rond två så får vi in ett nytt rörelsemoment. Nu ska vi ducka och svepa undan innan vi kontrar in ett hårt slag och hoppas på knock.

 

Börja med att slå en vänsterjabb och följ upp med en rak höger. Därefter så duckar du och sveper kroppen lite åt vänster eller höger. När du kommer upprätt igen så skickar du iväg ett hårdare högerslag. 
 

Ducka så djupt som du känner dig bekväm med. Kanske är du lite stel så känn efter. Det viktigaste här är att du hela tiden rör på dig. 

ROND 3

 

Kanske blir det här din sista rond för detta pass. Bra jobbat! 
Nu kör du bägge de kombinationerna som du har lärt dig. Mixa gärna med egna slagserier som du kommer på allt efter som. 

Ju mer höger och vänsterkrokar (slag som kommer brett från sidan) desto mer tränar du även magen. 

I nästa del av boxningsträning så går vi in på fler slagkombinationer men även annat typ av träning som är vanligt förekommande inom boxning. 

Så håll utkik inne på Seniortraning.se samt i nyhetsbrevet.