_edited.jpg
Fyra viktiga saker för energin i höst!

Att vi ibland känner oss lite trötta och energilösa när hösten stundar är fullt normalt. Mörkret är en del av den naturliga förklaringen, men även att vi oftast motionerar lite mindre och håller oss mer inomhus. Men, den goda nyheten är att hösten kan bli din bästa årstid för hälsa och välmående. 

  

Behov av ljus - De flesta levande organismer inklusive människan har en cirkadiansk rytm, dvs vad vi i dagligt tal kallar för dygnsrytm. Denna rytm styrs av dagsljuset och då vi i Sverige till stor del lever i mörker under en lång period så är det viktigt att vi försöker efterlikna dagsljuset i hemmet eller på arbetet. Så tänk på hur du kan anpassa ljuset efter den naturliga rytmen.  

Behov av naturen - För ett par hundra år sedan spenderade människan ca 90% av sin tid utomhus och idag är förhållandena de motsatta, vi spenderar ungefär 90% av vår tid inomhus, i synnerhet under höst och vinter. Att leva nära naturen och ha ett aktivt friluftsliv är viktigt för vårt välbefinnande. För er som vill läsa lite mer om friluftslivet positiva hälsoeffekter så kan vi rekommendera denna läsning https://svensktfriluftsliv.se/wp-content/uploads/2012/11/Mer-friluftsliv.pdf

 

Behov av motion och träning - Om du har större behov av motion och träning än vad promenader i naturen ger så är vår rekommendation att man alltid ska söka efter rolig och inspirerande träning, i synnerhet under hösten och vintern. Prova gärna något nytt som per automatik ger dig motivation och inspiration, träna med andra så det blir en social händelse eller ta del av de program som vi snart lanserar på Seniorträning. Oavsett vilket så är fysisk aktivitet grunden till en god hälsa och välmående tack vare dopaminets och serotoninets effekt. Det finns mängder med information om detta, men en enklare summering finns här https://axelsons.se/dopamin/

 

Behov av vitaminer - Det är alltid viktigt att vi får i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler, men i synnerhet på hösten och vintern. D-vitamin är kanske den vitamin som vi mest behöver under hösten och vintern för att må bra och känna oss pigga, eftersom det naturliga vitaminet bildas när solen är framme. D-vitamin är viktigt för ditt immunförsvar och muskelfunktion så för att må bra och vara aktiv i höst bör du se över dina vitamin nivåer. Du kan läsa mer om D-vitamin på bl.a. Livsmedelsverkets sajt, https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

Läs också om detta:

Öka din styrka

Första listobjektet. Klicka här för att lägga till ditt eget innehåll här eller anslut till data från dina samlingar.

Få en bra start

Första listobjektet. Klicka här för att lägga till ditt eget innehåll här eller anslut till data från dina samlingar.

Den nyttiga maten

Första listobjektet. Klicka här för att lägga till ditt eget innehåll här eller anslut till data från dina samlingar.