AXLAR, RYGG & BICEPS

Vem vill inte ha starka armar, och bra hållning. Det kommer ni att få med dessa övningar. 

HANTELLYFT

Den här övningen tar på hela axeln men fokuserar mest axelns mittersta del. Här gäller det att inte köra med för tunga vikter då det då är väldigt lätt att utföra övningen fel. 

Lyft hanteln framför dig i ett lugnt tempo. När du har blivit bekväm med övningen kan du "explodera" sista tredjedelen av lyftet. 

Sänk hanteln långsamt tillbaka till startposition. Det är här du kommer att märka ifall du har valt en för tung vikt eller inte. Tillbakavägen är nämligen tyngre än uppåt. Du ska inte "tappa" ner hanteln tillbaka till startposition, utan rörelsen ska ske långsamt och kontrollerat. 

3 omgångar med 8 - 10 repetitioner varje gång.

Biceps Curl med skivstång

Ett par starka armar hjälper dig i vardagen. Den här övningen går att utveckla och variera på många olika sätt. Men vi börjar med grunderna. 

Håll greppet axelbrett och lyft hela vägen upp till bröstet. Det viktiga nu är som så många gånger förr - att inte ha för bråttom på vägen ner. Tillbakagången ska inte vara en vila utan är en del av den byggande rörelsen. Så gå långsamt ner och håll emot. 

3 omgångar med 8 - 10 repetitioner varje gång.

SITTANDE RODD I KABELMASKIN

Rak rygg, släpp fram axlarna, dra bak axlarna och avsluta med att dra in handtaget mot bröstet. 

En bra övning för ryggens muskler som stärker upp och förbättrar vår hållning. 

Startpositionen är med rak rygg och blicken i horisonten. Släpp fram axlarna så att armbågarna är ovanför knäna. 
Dra bak axlarna och avsluta övningen med att dra in handtaget mot bröstet. 

3 omgångar med 8 - 10 repetitioner varje gång.