KONDITION

Dags för dag 4 och idag är det kondition som gäller. 

GÅ 10 000 STEG

Det hälsosamma sättet att gå ner i vikt, enkelt och utan några biverkningar för hälsan. Tanken är att gå 10 000 steg per dag med gåstavar för att minska vikten, öka sin styrka, hålla hjärtat friskt och öka energinivån. Idén lanserades ursprungligen av japanska läkare och dietister som förebyggande mot hjärtsjukdomar, typ B-diabetes och många andra sjukdomar till följd av en stillasittande livsstil. 

Räkna enbart de steg du går i rask takt. Genom att gå med spänstighet ökar efterfrågan på syre i din kropp, vilket gör att ditt hjärta, lungor och muskler fungerar mer effektivt.

 

För att ta reda på vilken hastighet som är den perfekta för dig, måste du gå så att du kan hålla en konversation med någon utan att få andnöd. Om du inte kan hålla en konversation i den takt du går i, sänk hastigheten på dina steg och anpassa den till den mest lämpliga för dig. När du går i en lämplig hastighet kommer ditt hjärta att slå snabbare, andningen kommer att bli snabbare och du kommer att märka av en ökning av kroppsvärmen (om du har möjlighet, använd en pulsmätare vid din träning för att resultatet ska bli mer objektivt och kvalitativt).

De allra flesta människor går mellan 3 500 och 5 000 steg per dag, vilket betraktas som en stillasittande livsstil.

Mellan 5 000 och 8 000 anses vara normal aktivitet.

Mellan 8 000 och 10 000 anses vara medel till hög aktivitet.

Personer som går 10 000 steg per dag bedöms som ”aktiva” och de som går mer än 12 500 som ”mycket aktiva”.

STEGRÄKNARE

En stegräknare är ett elektroniskt instrument som mäter mängden steg som vi går, oftast genom att vi fäster den vid midjan med en klämmekanism. Det finns olika typer av stegräknare och till olika pris, några innehåller en radio eller mekanism som mäter mängden kroppsfett, andra kan man justera för flera användare genom att den har individuella minnen, och mycket mer.

 

Om du inte har en stegräknare men vill räkna, kan du räkna antalet steg du tar.

 

En annan metod är att beräkna hur många steg du går på tio minuter och på så sätt får du en uppfattning om hur många steg du går på en halvtimme eller hur lång tid det nu är du går.

 

Till exempel: om du räknar att du går 1 000 steg på 12,5 minuter, innebär det att du går 10 000 steg på 125 minuter, vilket är 2 timmar och 5 minuter.