DEN NYTTIGA MATEN

Hur ofta tittar du ordentligt på innehållsförteckningen över den mat du köper i affären?

Det är väldigt enkelt att bli lurad av förpackningarnas utseende. Faktum är att mycket av det som säljs i mataffären innehåller ingredienser som inte är bra för dig. Med vad är bra att äta mer av då? Seniorträning har listat den nyttiga maten – den som du vill äta mer av.  

Ingefära

Forskning visar på mängder med fördelar av att äta ingefära. Dels så kan det minska kolesterolhalterna i blodet, förbättra matsmältningen, men även lindra förkylningar.

 

Avokado

Innehåller nyttiga fetter (enkelomättade fettsyror) samt fibrer. Via avokado får du även i dig kalium som reglerar blodtrycket.

 

Kikärtor

Proteinrikt och nyttigt. Kikärtor är även fiberrikt vilket är bra för magen. Det går att laga mycket god mat med kikärtor.

 

Viltkött

En av de främsta orsakerna till att välja viltkött är att vilda djur inte behandlas med antibiotika. Köttet är dessutom magrare och rikare på omega3. Se dock till att du köper viltkött som skottrensats ordentligt, då det annars kan finnas spår av bly från jägarens skott i köttet.  

 

Gurkmeja

Rik på C-vitamin, magnesium, Kalcium och B6. Gurkmeja är bra mot inflammationer och sägs öka nivåerna av dopamin och serotonin.

 

Broccoli
Innehåller mycket C-vitamin och B9-folsyra. Broccoli är en bra antioxidant och har visat sig vara bra mot inflammationer.

 

Spenat

Sägs vara muskeluppbyggande och tros kunna öka din prestationsförmåga. Innehåller mycket C-vitamin och A-vitamin.

 

Mandel

Sötmandel innehåller mycket E-vitamin och enkelomättat fett. En näve mandlar är ett bra alternativ om du känner dig hungrig mellan måltiderna.

 

Ägg

Nyttigt och gott och ät självklart även gulan. Den innehåller inte mycket fett som många verkar tro. Ägg är proteinrikt och innehåller även D-vitamin.

 

Pumpakärnor

Sägs ha en positiv effekt på prostatan. Innehåller mycket zink och järn. Pumpakärnor är dock ganska kaloririka så överdriv inte intaget.