FEM ORSAKER TILL INFLAMMATION

När det kommer till att må bra och komma i form så är inflammationer något att få ordning på. Inflammationer får oss att må som skräp, hindrar oss att ha bra träningspass och gör så att vi väljer onyttig mat.

Du kanske har varit ute på en långpromenad i skogen, trampat snett och stukat foten. Det som då händer är att kroppen upptäcker skadan och skickar dit blodplasma till det skadade området vilket gör att foten svullnar. Med blodplasman följer protein kan för att läka skadan. Det är alltså en bra sak när det går via en naturlig cykel. Men du kan ha många små inflammationer samtidigt i kroppen som du inte känner någon smärta av. Det irriterar dock kroppens celler. Här nedan listar vi fem anledningar till inflammationer i kroppen och vad du kan gör åt dessa.

 

1. Maten du stoppar i dig.

När socker reagerar med protein skapar det ett svar som helt enkelt ”fängslar” proteinet och håller fast dessa i ett och samma område. Detta resulterar i att antalet vita blodkroppar ökar markant. Så undvik att kombinera socker och protein samt socker och fett.

 

2. Minska storleken på fettcellerna

Kroppsfett är den största föraren när det kommer till att transportera inflammationer i kroppen. I varje fettcell finns det antiinflammatoriska och inflammatoriska hormoner. Normalt så är dessa i balans med varandra. Men om du är överviktig eller går upp i vikt så sväller fettcellerna och de inflammatoriska hormonerna ökar. Så gå ut och rör på dig, träna och gå ner i vikt om du är överviktig.

 

3. Maghälsa

Det finns ganska många saker som förstör vår maghälsa. När de bra bakterierna i magen börjar försvinna så börjar de dåliga bakterierna att öka. När sen de gram-negativa bakterierna dör så utsöndras molekyler som heter Lipopolysackarider vilket framkallar en kraftig immunreaktion.

Se till att äta probiotika (goda bakterier) och undvik att äta för mycket artificiella sötningsmedel eftersom som faktiskt kan döda magbakterier.

 

4. Hantera stress

Enklare sagt än gjort. Men kan man bemästra detta ger det väldigt bra resultat. När vi utsätts för långvarig stress så utsöndras bland annat kortisol i kroppen vilket påverkar immunsystemet negativt. Alla typer av stress är inte dålig. Kortare perioder kan till och med att positiva effekter. Det är den långvariga stressen som är farlig och kan bland annat leda till hjärt-och kärlsjukdommar, försämrat minne, depression och utmattningssyndrom. Långvarig stress kallas för ”den tysta mördaren” eftersom vår hjärna anpassar sig till stressen men vår kropp gör det inte.

Vad gör man åt detta då? Tyvärr är det inte så enkelt att få ordning på långvarig stress. Det man kan göra är att ta så många andningshål som möjligt under dagen. Meditera, stäng av mobiltelefonen en kvart åt gången, sluta oroa dig över småsaker, sluta lägg energi på idioter, gå ut i skog och natur – är tips som kan hjälpa dig att slappna av.

 

5. Sömn

Det gäller att få mellan sju till åtta timmar sömn per natt. Att sova mindre eller mer än det kan båda ha negativa effekter. Att sova idealtiden på sju till åtta timmar minskar inflammationer i kroppen och bygger upp hjärnan genom att ”spola bort” gifter och plack. Studier vi på en koppling mellan plack i hjärnan och Alzheimers.

 

Nästan alla sjukdomar är på något sätt kopplade till inflammationer. Så det är en bra idé att få koll på ovanstående fem punkter. Att leva en antiinflammatorisk livsstil gör dig väldigt gott.