Fördelar med vatten direkt på morgonen🚰

Jag har som vana att dricka 2-3 glas vatten direkt jag vaknar och ytterligare 2-3 glas efter morgonträningen. Att dricka vatten direkt på morgonen är en av flera enkla vanor som förbättrat mitt välmående markant. 

 

Det finns ett stort antal studier och forskning om varför det är bra att dricka vatten direkt på morgonen. Huvudprincipen bygger dock på att kroppen under sömn reparerar celler och renar kroppen på gifter. Vatten, som besitter vätskedrivande egenskaper, hjälper i sin tur kroppen att driva ut slaggprodukter mer effektivt. Här är några fördelar med att dricka vatten direkt när du vaknar.

Läs också om detta:

Öka din styrka

Första listobjektet. Klicka här för att lägga till ditt eget innehåll här eller anslut till data från dina samlingar.

Få en bra start

Första listobjektet. Klicka här för att lägga till ditt eget innehåll här eller anslut till data från dina samlingar.

Den nyttiga maten

Första listobjektet. Klicka här för att lägga till ditt eget innehåll här eller anslut till data från dina samlingar.

Återfuktar ditt lymfsystem

Vatten har stor betydelse för ett välfungerande lymfsystem, eftersom lymfflödet försämras när man blir uttorkad. Om lymfsystemet inte fungerar optimalt så kan det innebära att lymfvätskan inte renas som den ska från bakterier, virus, andra skadliga mikrober och avfallsprodukter. Ett bra lymfsystem är väsentligt för din hälsa. 

 

Förbättrar din metabolism

När vi blir äldre tenderar vår metabolism att minska, dvs vi bränner färre kalorier per dag än vad vi tidigare gjorde. Vatten är en central komponent i omvandlingsprocessen från näringsintag till energi och minsta tecken på uttorkning gör att metabolismen avtar. Då vi vanligtvis är uttorkade efter en natts sömn så är det viktigt med vatten direkt på morgonen. 

 

Förbättrar din fysiska förmåga

Det finns studier som visar på att vår fysiska förmåga kan påverkas radikalt av att vi tappar så lite som 2% av kroppens vätska. Givet att idrottare tappar mellan 6-10% av kroppens vattenhalt under hård träning så är det inte orimligt att anta att ett gympass, en löprunda eller en promenad är tillräckligt ansträngande för att påverka vår fysiska förmåga om vi inte dricker tillräckligt med vatten. 

 

Förbättrar din hjärnas funktion

Kanske viktigast av alla fördelar med vatten är dess påverkan på hjärnan. Hjärnan består nämligen till ca 85% av vatten och att förse hjärnan med “vätskepåfyllning” är helt avgörande för dess funktion. För lag vätskebalans påverkar direkt vår koncentrationsförmåga, men det finns även studier som gör gällande att humör, minne m.m. påverkas i allt större utsträckning. 

 

Det finns självklart ett flertal andra fördelar med vatten som att det de facto inte innehåller några kalorier. Men, det viktigaste är att ni dricker vatten och helst direkt på morgonen. En bra tumregel är att dela din vikt med 30 för att få i dig rätt mängd. Jag väger 85 kg och skulle således under en vanlig dag behöva få i mig 85/30 = 2,8 liter vatten. 

 

Glöm nu inte att dricka vatten imorgon när du vaknar!