Kan man bränna fett på ett
specifikt ställe?

Är det möjligt att punktförbränna fett? Att fokusera på en plats på kroppen och få bort fett just där. Om du gör tusen situps, blir du av med fett runt magen då?

Ok, det finns mycket olika forskning på just detta och många hävdar att det inte är möjligt att punktförbränna fett. Kanske är det så. Det man dock vet är att genetiken spelar in en hel del. Vissa människor har genetiskt enklare att förbränna fett på ställen som andra har svårare för. Det betyder inte att man ska lägga sig platt för genetiken och ge upp tanken om magrutorna eller vad det nu kan vara.
Nä, istället ska vi titta närmare på hur man genom diet och träningsperioder kan få ut det mesta och bästa av sina genetiska förutsättningar och på så sätt bränna fett på ett specifikt område. Eller i alla fall öka förbränningen över hela kroppen.

I en studie av ”American Journal of Physiology” tittade man på 10 stycken fastande män som utförde aerobics. Man märkte att dom brände fett över hela kroppen. Men det man även märkte var att dom brände lite mer fett på de ställen som var mer aktiverade. Väldigt lite, men dock mer. Detta berodde på att det var mer blodflöde till de områden på kroppen som var mer aktiverade. Blodflödet levererade katekolaminer (Noradrenalin och adrenalin) till området. Dessa hormoner är viktiga för fettförbränning. Man skulle kunna säga att det är dessa som sätter på och stänger av förbränningen. Så har vi mer av dessa ämnen i specifikt område så är det kanske möjligt att bränna mer fett just där.

En annan poäng är värmen. Om du rör till exempel armarna mer än övriga kroppen så blir du aningen varmare i armarna. Vilket även det skulle kunna öka förbränningen just där.

I en annan studie, gjord av ”The Journal of Strenght and Condition”, tittade man på sju män och fyra kvinnor. Under 12 veckor fick dom gå till gymmet några gånger i veckan och göra mängder med repetitioner med sitt icke dominerande ben i en benpress-maskin. Dom gjorde mellan 960 och 1 200 repetitioner vid varje besök på gymmet. Alla deltagare tappade i fettmassa men det något överraskande var att alla bränder mer fett på överkroppen än på benet som dom tränade. Men varför hände det? Det finns många möjliga orsaker. Kanske övertränade dom benet så mycket att inflammation och kortisol stoppade fettförbränningen runt benet?
Oavsett varför så visar resultatet på att man kan förhindra fettförbränning på ett specifikt ställe. Varför skulle man då inte även kunna öka punktförbränningen?

 

Gå nu inte till gymmet och gör 1 000 repetitioner av en specifik övning. Du kommer med största sannolikhet att skada dig. De bägge studierna visar resultat men har många hål i sig Det du däremot bör göra för att bränna mer fett än tidigare är att:

 

  • Se över din diet. Se till att du får i dig tillräckligt med nyttiga fetter och protein.

  • Byt övningar och överraska kroppen.

  • Är du man så be en läkare kolla dina testosteronvärden.

  • När du känner dig trött och klar med en övning, gör två repetitioner till.

  • På med boxhandskarna – att slå på säcken i högt tempo bränner.