Sushi på tallriken

Var försiktig med dessa

Det är lätt att bli lurad att tro att vissa saker är så nyttiga att äta att det inte spelar någon roll hur mycket man äter. Seniorträning listar fyra saker som du bör vara försiktig med om du försöker gå ner i vikt. 

Senior doktor

Dåligt för magen

Mycket kan vi påverka genom det vi stoppar i oss - eller snarare det vi inte ska stoppa i oss. Här kommer fyra saker som du ska undvika att äta om du vill må bra i magen.

Gamla invanda spår kan ha vilselett oss. När vi tror att vi äter en nyttig frukost så kan det vara precis tvärt om.

Att kunna unna sig livets goda önskar sig väl alla ibland. Det är ju bara så trist att så mycket av livets goda sätter sig på fel ställen. Det finns lösningar.

Seniorträning listar tre kosttillskott som hjälper dina resultat och som är värda pengarna.

Även om du sköter dig och får i dig alla nödvändiga vitaminer och mineraler så bör du se till att du får ut det mesta av dessa. Socker kan nämligen bryta ner och förstöra mineralerna och vitaminerna du äter och behöver.

Seniorträning har satt ihop några förslag på nyttiga frukostar, luncher och middagar med ingredienser som är enkla att få tag på och som håller länge i skafferiet.

Grönsaker är inte dåligt. Vi vill bara börja med att säga det så att ingen vegan attackerar oss. Däremot så innehåller vissa grönsaker mer fruktos än andra. Vilket kan vara bra att ha koll på.

Varje gång vi äter mat så måste vår lever arbeta hårt. Speciellt om du har ätit för mycket mat och mat som inte är bra för oss. Det som då händer är att inflammatoriska signaler skickas till levern och säger åt levern att samla på sig fett som inte får plats i kroppens vanliga fettvävnad. Då kan inte kan sköta sitt vanliga arbete lika effektivt och bra. Med andra ord så blir levern sämre på att göra sig av med onyttiga ämnen.
Seniorträning tipsar om tre ingredienser som hjälper dig att avgifta din lever.

Östrogen är ett viktigt hormon som kvinnor men även män behöver. Dock så har det väldigt negativa effekter på män ifall östrogennivåerna blir för höga. Faktum är att om du som man bara har lite för mycket östrogen i kroppen så kan det ge tydliga negativa resultat. Seniorträning tipsar dig som man om tre saker du bör undvika.

Fyra nyttiga alternativ till kaffe

Är du som många andra och verkligen älskar ditt kaffe? Vi svenskar är ju trots allt ett fikande folk. Men dricker du för mycket kaffe, speciellt under eftermiddagen, så stör det din sömn vilket inte alls är optimalt. Seniorträning tipsar dig därför om fyra alternativ till kaffe som faktiskt piggar upp men utan att du kraschar eller får störd nattsömn.

Laga grön mat

Här kommer tips och recept på hur du lyckas med den vegetariska maten. 

Vill du hellre äta ute på restaurang så hittar du tips även på bra ställen värda att besöka. 

Handla mat online

Mat.se har gjort det busenkelt att handla och välja bland 10 000 matvaror på nätet. Via din dator, smartphone eller surfplatta kan du lägga en beställning på de varor du vill ha och få maten levererad hem till dörren dagen därpå.

Den nyttiga maten

Faktum är att mycket av det som säljs i mataffären innehåller ingredienser som inte är bra för dig. Med vad är bra att äta mer av då? Vi har listat den nyttiga maten – den som du vill äta mer av.  

Maten som lurar dig

Vissa matprodukter som marknadsförs som hälsosamma är precis tvärtom. Dom bidrar till viktökning och kan ställa till det på olika sätt i kroppen.

Förvandla mat till muskler

Att gå ner i fettprocent samtidigt som man bygger eller behåller muskelmassa sägs vara väldigt svårt. Till att börja med så ska man inte vara rädd för kolhydrater vilket många verkar vara idag.

Till vardags eller till fest

Tunnbrödsrullar med fetaost och groddar. Mycket uppskattat recept som passar till vardag och till fest.

Undvik dessa två ämen

Allting som du applicerar på din hud kommer tas upp av din kropp. Möjligtvis i olika grad men det kommer att hamna i blodomloppet och levern kommer bli tvungen att prioritera att göra sig av med dessa ämnen istället för det den normalt borde fokusera på.