7 steg för att komma i form

Ditt psykiska och fysiska välmående går allt som oftast hand i hand. Seniorträning ger dig sju steg för att komma i form. Nu kör vi!

1. BARA BÖRJA

Sluta vänta in den där perfekta dagen för att börja träna. Den finns inte, eftersom den dagen är alla dagar. Du behöver inte köra två timmar på gymmet eller bränna 1 000 kalorier på roddmaskinen det första du gör. Inte ens det första året. Det viktigaste är att du börjar med någonting. Vad som helst. Något enkelt. Börja med att göra 30 armhävningar fördelat på tre set. Orkar du inte inte 10 åt gången så gör fem armhävning per set tills du når 30. 

Gör detta nu. Innan du läser steg två. Så är du igång med din seniorträning. 

2. BRA JOBBAT!

Nu har du tagit första steget mot att skapa en träningsrutin. Det finns i princip lika många träningsfilosofier som det finns folk som tränar. De flesta är inte sämre eller bättre än andra. Några få är dock riktigt värdelösa. Det handlar om att hitta ett träningsupplägg som passar just dig.  Så prova dig fram. Hitta träningsformer som du tycker är roliga. Sprid sen ut dessa över veckan. 

3. TA HJÄLP

Om det finns ekonomi för det så ta hjälp av en PT. I alla fall under dina första månader på gymet. Ställ mängder av frågor och dränera din PT på all kunskap. Ge verkligen allt under dina PT-timmar. Kämpa till sista svettdroppen. Har du en bra PT så kommer du att göra det utan att du tänker på det. 
Om ekonomin inte tillåter en PT så ta hjälp av din omgivning. Säkert känner du någon som redan är igång med träningen. 

4. STRETCHA!

Kanske inte det roligaste men ack så viktigt. Speciellt ju äldre vi blir. Att gå runt och vara stel och orörlig är en jäkla tyngd i vardagen. Stretcha 10 minuter på morgonen samt på kvällen och du kommer att känna dig smidigare och till och med piggare efter bara några veckor. 

5. ÄR DU VAD DU ÄTER?

Nej, såklart inte. Äter du en glass ibland så är det inte så jäkla farligt. Äter du två glassar om dagen så är det däremot inte alls bra. Skärp till dig helt enkelt. Det är inte någon raketforskning detta. Det mesta handlar om balans. Som med allt i livet. Ät ren och bra mat. Strunta i snabbmaten och ät gärna ekologiskt. När du är igång med din seniorträning så kommer ditt intresse för matbiten naturligt. 

6. OJ VILKA RESULTAT!

Du kommer att se bra resultat ganska snabbt när du sätter igång och tränar. Om du kör på ordentligt så kommer du se tydliga skillnader efter bara tre månader och finfina resultat efter ett halvår. Efter första året så tar de synliga resultaten lite längre tid. Men du kommer hela tiden blir starkare och uthålligare. Ett bra tips för större resultat är att med jämna mellanrum byta ut dina övningar mot nya för att på så sätt "chocka" kroppen. Glöm heller inte att dokumentera dina framsteg med foton. Du kommer att häpna över dina resultat när du efter ett år ser tillbaka på bilderna. 

7. NJUT!

Uppmärksamma känslan efter ett bra träningspass. När du nyduschad kliver ut från gymet och känner vinden mot ditt ansikte. Du går som på moln. Livet är lätt att leva och några bekymmer existerar inte. Njut ordentligt för den där direkta kicken vara i ungefär 15 minuter. Men oroa dig inte, efter den där kvarten så försvinner inte känslan helt. Den ligger där i bakgrunden utan att du kanske hela tiden tänker på den. Men alla andra märker att du har den. Vilket kommer att resultera i en mer effektiv och framgångsrik vardag än vad du hade på punkt ett. Stort grattis!