TRE SAKER SOM FÖRSTÖR SKÖLDKÖRTELN

Sköldkörteln har varit mycket på tapeten den senaste tiden. Det är komplexa saker som kanske inte alltid är så lätta att förstå. Seniorträning listar tre bovar när det kommer till problem med sköldkörteln. 

1. För snabb viktminskning

Det betyder självklart inte att det är dåligt att gå ner i vikt om du är överviktig. Det som händer när vi går ner snabbt i vikt är att sköldkörteln håller tillbaka viktminskningen. Det gör den ur ett rent evolutionärt sätt att se på saken, eftersom det skyddade våra förfäder under tider av svält. Så när folk som försöker gå ner i vikt slutar att minska, är det vanligt att dom drar ner ännu mer på kaloriintaget. Vilket skapar en obalans mellan sköldkörtelnivåerna och hormonet som arbetar för att få upp nivåerna igen. 

2. Gluten

När du äter gluten så triggas produktionen av ett protein i kroppen som heter zonulin. Det här proteinet öppnar kanaler som gör att näring snabbt kan transporteras från tarmen till blodet. Men för mycket zonulin gör kanalerna för stora så att så näringsämnen som inte ska vara i blodet riktig än tar sig dit. Detta leder i sin tur till att immunförsvaret reagerar och skyddar oss. Men när immunförsvaret sätter igång gör så även antikroppar. I detta fall antikroppar som kan attackera sköldkörteln. 

 

3. Mineralbrist
Här pratar vi framför allt om brist på zink. En mineral som cellernas receptorer behöver för att samverka med sköldkörteln. När sköldkörtelnivåerna minskar så slutar kroppen även att absorbera zink. Så det blir en ond cirkel av det hela. 

Se till att få i dig zink. Ät ostron, fet fisk och rätt typ av kött.