ANNONS

Sockret förstör vitaminerna
och mineralerna du äter

Även om du sköter dig och får i dig alla nödvändiga vitaminer och mineraler så bör du se till att du får ut det mesta av dessa. Socker kan nämligen bryta ner och förstöra mineralerna och vitaminerna du äter och behöver.

D-vitamin gör mycket gott för kroppen. Det är bra för huden, skelettet och kan även hjälpa dig att bli av med fett. Men när du äter socker så förvandlas D-vitaminet från aktivt till inaktivt i kroppen.

Krom kan spela en stor roll när det kommer till att bli av med onyttig fettmassa.  Det är nämligen så att krom hjälper cellerna att absorbera fruktos. Om vi inte absorberar fruktos kan det leda till ökad fetma och i värsta fall diabetes. I en studie gjord av ”The Journal of Metabolism” tittade man på förhållandet mellan socker och krom. Under 12 veckor åt 37 personer en diet med ganska lite kolhydrater för att sen ta sig an en diet som innehöll mycket socker. Med dieten med relativt lite kolhydrater förlorade personerna i genomsnitt 10% av deras kromnivåer via deras urin. På dieten med högre sockerintag förlorade 27 av 37 personer upp till 300% av sina kromnivåer.


C-vitamin kan inte produceras på egen hand av människokroppen, utan behöver intas via kosttillskott eller via kosten. Vi behöver v-vitamin för att bland annat våra immunceller ska fungera. Socker och c-vitamin transporteras till cellerna på samma sätt. Men av någon anledning så får sockret förtur. Vilket gör att c-vitaminet inte hinner tas upp av kroppen innan du kissar ut det. Därför är det viktigt att du får i dig c-vitamin från grönsaker och inte från frukt.

FÖR DIG MED PREMIUM