TRÄNA SMARTARE

BESTÅENDE ISTÄLLET FÖR INTENSIV TRÄNING

Det finns nästa lika många träningsfilosofier som det finns personer som tränar. Men vi ska nu gå igenom ett sätt att träna på som nog framför allt kan passa seniorträning.

Grundpelaren i detta koncept som vi kallar för ”BIIT” är att aldrig få träningsvärk. Du ska träna men du ska vakna upp dagen efter och må bra. Detta gäller både nybörjare samt personer som sedan länge är igång med träningen.

Men hur är det möjligt undrar du säkert?

Enkelt förklarat går det till så här:

Vi säger att vi ska köra armhävningar och som absolut flest så orkar du göra 10 stycken. Inte ens om ditt liv hängde på det så kan du göra 11. Ska du då göra 10 stycken armhävningar?

Nej, verkligen inte! Gör istället fem stycken, för vi ska träna och göra armhävningar imorgon också. I övermorgon ska vi göra ytterligare fem stycken och dagen efter det så ska vi göra 6 armhävningar. När 6 stycken känns enkelt så gör vi sju.

 

I fall du hade gjort 10 stycken armhävningar den första dagen så hade du haft träningsvärk fram till dag fyra. Du hade då inte kunnat träna dag två och tre. Så när dag fyra börjar så har du bara gjort 10 armhävningar den veckan.

Men om du istället hade börjat med att göra fem armhävningar första dagen så hade du inte fått någon träningsvärk och du hade kunnat träna även dag två och tre. Så när dag fyra börjar så har du gjort 15 armhävningar. Mer volym helt enkelt.

Träning skapar energi

Låt säga att du vaknar upp en måndag och känner dig pigg och glad. Du tar dig till gymmet och på en energiskala från 1 – 10, där 10 är jättepigg känner du dig som en sjua. Om du ombytt och klar sen gör rätt mängd övningar så kan du känna dig som en åtta på energiskalan. Det är då du har tränat klart för dagen. Gå inte in i ett stadie där du känner dig utmattad. Stanna kvar i må bra-känslan. Men hur blir man kvar där? Jo så här går det till:

Du behöver rätt mängd utmaning. Inte så svårt så att det känns omöjligt men inte heller så enkelt att du blir uttråkad. Träning ska vara roligt och beroendeframkallande. Problemet som många gör är att dom tar ut sig för hårt när dom tränar. Vilket skapar en jobbig och negativ känsla vilket resulterar att det blir svårare att motivera sig att träna igen nästa dag.

Har du däremot roligt när du tränar så vill du göra det igen nästa dag. Då har vi uppnått bestående istället för intensiv träning.

 

Som ett väldigt bra exempel kan vi titta på de kubanska boxarna som är de bästa amatörboxarna i världen. Om du går in på ett boxningsgym på Kuba så kommer du se 40, kanske 50 boxare som sparrar lätt mot varandra. Dom har Inga huvudskydd på sig och ibland kan till och med golvet vara av cement. Dom vill inte knocka varandra på träning. Golvet är ju av hård sten. Dom sparrar alltid lätt mot varandra och trots att dom inte kör tuff, hård sparring så är dom ändå de bästa amatörboxarna i värden. För att dom helt enkelt kan ha mer volym och tar ingen skada av sin träning. Bestående istället för intensivt.