Senior training.png

Träningsprogram

Denna gång fokuserar vi på mage och rygg. Kolla in övningarna som du kan göra hemma, som stärker kroppen och gör vardagen enklare.

Körutrustning

Så planerar du din träning

Om du går planlöst till gymmet så kommer du inte få ut det bästa och det mesta av din träning. Seniorträning ska därför nu gå igenom hur du planerar dina träningspass.

Träna smartare

Det finns smarta sätt att träna på. Seniorträning berättar hur du tränar bättre och smartare och mer bestående. 

Bränn fett när du sover

Vi kanske ska börja med att förtydliga rubriken. Vad det egentligen handlar om är att öka energiförbrukningen när man vilar eller sover. För att göra detta finns det några olika knep. Seniorträning ska nu titta närmare på tre stycken.

Öka din styrka i bänkpress

Seniorträning ger dig tre tips på hur du kan öka din styrka i bänkpressen.

Misstag som gör att du inte bränner fett när du styrketränar

Seniorträning går igenom tre vanliga misstag som gör att du inte bränner så mycket fett som du skulle kunna göra när du styrketränar.

Förbättra din reaktionstid

Om någon kastar en boll mot dig och du hinner blockera den med dina händer, har du bra reflexer då? Nej, du har bra reaktionstid. Det är skillnad på reflexer och reaktionstid. Seniorträning ska nu gå igenom fyra sätt som kan förbättra din reaktionstid.

Går det att punktförbränna fett?

Är det möjligt att punktförbränna fett? Att fokusera på en plats på kroppen och få bort fett just där. Om du gör tusen situps, blir du av med fett runt magen då?

Fem orsaker till inflammation

När det kommer till att må bra och komma i form så är inflammationer något att få ordning på. Inflammationer får oss att må som skräp, hindrar oss att ha bra träningspass och gör så att vi väljer onyttig mat.

Seniorträning går igenom fem anledningar till inflammationer i kroppen och vad du kan gör åt dessa.

Bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt?

Under exakt samma sekund så går det inte att bränna fett och bygga muskler. Men under en tidsperiod, oavsett om det handlar om en dag, en vecka eller en månad, så är det absolut fullt möjligt.

Träna fötterna

Smärta i knän, fötter och höfter beror ofta på överbelastning, ligamentskador eller broskskador. Ibland är det märkligt nog ett höftproblem som lurigt nog placerar sig som smärta i knäet.

Träna på morgonen eller på kvällen. Vad ger bäst resultat?

Det beror helt på vad du har för mål med din seniorträning.

Är ditt mål att gå ner i vikt och fettprocent?

Eller är ditt mål att sätta nya personliga rekord när det kommer till styrka och uthållighet?

Bränn fett med boxningsträning

På med handskarna för nu ska boxningssäcken få sig en match. Vill du öka din uthållighet och bli starkare så är enkel boxningsträning att rekommendera. 

Seniorträning tog hjälp av Sanna Skoglund som visade oss några enkla och bra slagkombinationer som ni kan använda er av.

Går det trögt för dig att bygga muskler? Har du fått höra att det inte går när man är 60plus? Lyssna inte på det i så fall, för det stämmer verkligen inte.

Om man sitter hemma under längre perioder så är det enklare att lägga på sig onödiga kilon. 

Seniorträning ger dig fyra enkla tips på hur du kan undvika att gå upp i vikt hemma.