VAR FÖRSIKTIG MED DESSA

Det är lätt att bli lurad att tro att vissa saker är så nyttiga att äta att det inte spelar någon roll hur mycket man äter. Mycket beror ju såklart på hur dessa produkter marknadsförs. Seniorträning listar fyra saker som du bör vara försiktig med om du försöker gå ner i vikt. 

Sushi

Fällan här är riset. För det första är det sammanpressat så du får i dig mer än vad du tror. För det andra så innehåller riset mycket socker. En enda California Roll kan innehålla 60gram kolhydrater. Vem äter bara en bit?

Nötter

200 kalorier nötter är till exempel 10 macadamianötter, 20 pekannötter, 9 paranötter, 15 valnötter, 13 hasselnötter eller 28 mandlar. Så det är väldigt enkelt att äta för många nötter. 

 

Salladsdressing 

Om du beställer en sallad på restaurang, be alltid om att få dressingen vid sidan av. Så att du själv kan ha koll på hur mycket dressing du stoppar i dig. De flesta dressingar som du får på restaurang eller köper färdiga, innehåller oftast dålig kvalitet när det kommer till olja. Dessutom innehåller dom allt som oftast socker. Kombination av mycket kolhydrater och fett är katastrofal för ditt midjemått. 

 

Granola

En halv deciliter är cirka 240 kalorier. Vanligtvis så använder du säkert betydligt mer än så. Om du nu älskar granola så ska du såklart äta det. Men ett tips kan vara att ställa kartongen lång bak i skafferiet så att det inte bli för enkelt att småäta.